تبلیغات
آهنگ، كلیپ، ترفند كامپیوتر - چند توصیه ساده جهت نگهداری از خودرو

چند توصیه ساده جهت نگهداری از خودرو

نویسنده :م. ج. ك
تاریخ:چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391-10:02 قبل از ظهر

چند توصیه ساده جهت نگهداری از خودرو ...

1. هر 20000 کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد.
 
2. صافی بنزین و لنت ترمز هر 15000 کیلومتر تعویض شود.

3. تسمه تایم خودرو هر 60000 کیلومتر تعویض گردد.

4. تسمه تایم باید برند معتبر باشد.روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر 5000 کیلومتر تعویض شود.

5. از تمیز کردن فیلتر هوا جدا" خودداری فرمایید چون ذرات موجود در آن سرطان زا می باشد.

6. از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خود داری کنید.

7. ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.

8. در هنگام روشن بودن  خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید.

9. با روشن شدن چراغ استپ،خودرو را متوقف نموده با نمایندگی تماس بگیرید.

10. با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده وبسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی مراجعه نمایید.

11. در اول صبح بعد از روشن نمودن خودرو نیازی به گرم کردن خودرو در حالت توقف نیست و در کمتر از یک دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک کیلومتر را با دنده 1 و2 برانید.در حالت توقف مدت زیادی خودرو را روشن نگاه ندارید.

12. از روشن کردن کولر در حالت توقف خود داری نمایید.

13. هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نمی باشد.دستگاه عیب یاب فقط می تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد. و رفع عیب به عهده مکانیک می باشد.
 
14. توصیه می گردد اولین تعویض روغن در 2500 کیلومتر انجام شود.

سایر موارد

باتری خودرو/باتری‌تان را شارژ كنید

اگر باتری اتومبیل شما 2 سال عمر كرده حتما از شارژ نگه داشتن و ولتاژ خروجی مناسب آن مطمئن شوید. باتری خودرو در صورت فرسوده بودن،‌ بازده كمتری در هوای سرد دارد. وقتی دمای هوا به صفر برسد باتری كهنه بین 50 تا60 درصد توان خود را از دست می‌دهد و ممكن است از كار بیفتد. یكی از نشانه‌های فرسوده شدن باتری ماشین،  صدای سنگین و زوزه مانند موتور در زمان استارت اولیه است. در این صورت قبل از سفر حتما نسبت به تعویض باتری اتومبیل‌تان اقدام كنید. اگر اتصالات كابل به باتری سولفاته‌كرده با آب‌گرم آن را تمیز كنید و از محكم بودن پیچ اتصال و بست كابل مطمئن شوید.

كم‌باد نباشید/وضعیت لاستیك‌ها و زاپاس

معمولا تا چرخ خودرو پنچر نشود یا ایرادی برای یكی از 4چرخ پیش نیاید، سراغ زاپاس چرخ  و جك نمی‌روید. ممكن است این اتفاق تا چند سال هم نیفتد، ولی شما حتما باید قبل از سفر از سالم بودن و كم نشدن باد لاستیك زاپاس و سالم و روان بودن جك، اطمینان حاصل كنید. باد لاستیك‌ها را نیز قبل از سفر با توجه به ظرفیت و مقدار بار، تنظیم كنید. معمولا در  تمام اتومبیل‌ها میزان استاندارد باد در جدولی به صورت برچسب در خودرو نصب شده یا در دفترچه راهنمای خودرو قابل مطالعه است. در طول سفر حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید، چون وضعیت آب‌وهوا در روزهای اول بهار معمولا قابل پیش‌بینی نیست ولی اگر زنجیرچرخ همراه نداشتید و در برف گرفتار شدید و احساس كردید كه چسبندگی لازم بین لاستیك و جاده برقرار نیست و اتومبیل درحال سر خوردن و انحراف از مسیر است، مقداری از باد لاستیك‌ها را كم كنید تا سطح اتكا و اصطكاك بیشتر شود. درضمن از تغییر مسیر ناگهانی و سرعت زیاد حتی در جاده كم‌برف نیز خودداری كنید، چون حتی برف كم نیز سریعا فضای بین شیارهای لاستیك را پر می‌كند و قابلیت لیز خوردن اتومبیل را بالا می‌برد. اگر در جاده و بین راه چرخ اتومبیل‌تان طوری پنجر شد كه احتمال تیوب‌لس كردن وجود نداشت (یعنی باد در فضای بین رینگ و درون لاستیك بند نمی‌شود) و مجبور به استفاده از تیوب یا لاستیك ترمیم شدید ( آپارات) از آن چرخ و لاستیك، حتما در قسمت عقب و در جهت خلاف شیب جاده استفاده كنید و زمانی كه به مقصد رسیدید آن را با لاستیك نو عوض كنید، زیرا درصورتی كه خدایی ناكرده لاستیكی كه دارای تیوپ است، بتركد، اگر در قسمت جلو باشد، سریعا اتومبیل در جهت آن تغییر مسیر ناگهانی می‌دهد.

در صورتی كه لاستیك خودروی‌تان احتیاج به تعویض دارد، به علائم مشخصه و كد سرعت و تاریخ تولید آن دقت كنید. معمولا تاریخ تولید تایر در یك سمت و به صورت داغی، روی لاستیك حك شده و دارای 4 رقم است؛ 2 رقم انتهایی نشان‌دهنده سال ساخت و 2 رقم ابتدایی نشان‌دهنده هفته تولید تایر در آن سال است. عمر لاستیك حتی اگر در زیر اتومبیل نرفته باشد نهایتا 5سال است. كسانی كه از لاستیك‌هایی با كد سرعت Q استفاده می‌كنند باید بدانند كه كارخانه تولیدكننده، عملكرد لاستیك معمولی را تا سرعت 160 كیلومتر مجاز می‌داند، برای R تا 170 كیلومتر، S تا 180، T تا 190، Uتا 200، H تا 210، V تا 240 و W را تا 270 كیلومتر تضمین می‌كند و لاستیك‌هایی كه كد M+S دارند، مناسب جاده‌های برفی و گلی هستند. بهترین راه برای استفاده از لاستیك‌ها این است كه هر 10 هزار كیلومتر جای لاستیك‌های جلو را با عقب عوض كنید و این‌كار به‌خصوص در اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو اهمیت دارد.


ترمزها/اگر ترمزتان نگیرد...

قبل از مسافرت حتما از كافی بودن روغن ترمز و پر بودن لنت‌های ترمز مطمئن شوید. یكی از علائمی كه می‌توان فهمید لنت‌های ترمز احتیاج به تعویض دارند، كم شدن سطح روغن ترمز درون مخزن مایع روغن ترمز است، چون وقتی اصطلاحا گوشت لنت ترمز رو به اتمام است، سیلندرهای ترمز به دیسك ترمز نزدیك‌تر می‌شوند و سطح روغن ترمز را پایین‌تر می‌آورند، پس قبل از پركردن روغن ترمز درون منبع از پر بودن لنت‌های ترمز چهارچرخ مطمئن شوید.

آب رادیاتور و منبع شیشه‌شور/برای آن‌كه یخ نزنید

هنگامی كه موتور اتومبیل سرد است، اقدام به بازدید آب رادیاتور كنید و همیشه یك ظرف آب با در محكم در اتومبیل‌تان داشته باشید. همه فضای رادیاتور را با ضدیخ خالص پر نكنید و حتما تركیب آب و ضدیخ رعایت شود، چون ضدیخ خالص به موتور اتومبیل در درازمدت آسیب می‌رساند، به‌خصوص در اتومبیل‌هایی كه مدت زیادی كار كرده‌اند و تقریبا مستهلك شده‌اند و این عقیده كه ضدیخ خالص در سرمای زیر صفر بهتر و ایمن‌تر عمل می‌كند یا در تابستان اتومبیل هرگز جوش نمی‌آورد را جدی نگیرید.در منبع آب شیشه‌شور نیز مقداری ضدیخ، برای جلوگیری از انجماد مایع درون منبع شیشه‌شور بریزید. در مواقعی كه دمای هوا به صفر یا زیر صفر می‌رسد، همیشه بنزین داخل باك خودرو را بیشتر از نیمه پر نگه‌دارید چون احتمال این‌كه بنزین باقی‌مانده بین خطوط و شیار و زوایای داخل باك، یخ بزند زیاد است.

روغن و فیلترها/روغن‌كاری فراموش نشود

قبل از سفر حتما اقدام به بازدید روغن و فیلترها كنید، چون تاثیر بسزایی در مصرف سوخت و عملكرد موتور دارد. هنگام تعویض روغن كیلومتر اتومبیل را حتما یادداشت كنید و هیچ‌گاه از روغن‌های باز یا  اصطلاحا بشكه‌ای و روغن‌های غیراستاندارد استفاده نكنید، چون لطمه‌های زیادی را به موتور اتومبیل‌تان وارد می‌كنند. درمورد فیلتر روغن نیز ساختار آن به گونه‌ای است كه فشار روغن بالایی را باید تحمل كند و صافی درون آن نیز در گرمای بالا و فشار زیاد روغن باید تحمل داشته باشد تا تخریب نشود، پس در انتخاب فیلتر روغن نهایت دقت را مبذول دارید چون بارها اتفاق افتاده كه فیلترهای نامرغوب و غیراستاندارد در دورموتور بالا و گرمای زیاد، تخریب شده و تا راننده متوجه این مشكل بشود روغن موتور سریعا تخلیه شده و موتور اتومبیل دچار خسارت شده است. 

نكات مهم

همیشه در اتومبیل‌تان ابزارهایی مثل پیچ‌گوشتی، دوسو و چهارسو، انبردست و آچار داشته باشید. حتما تعدادی فیوز یدك و لامپ چراغ و راهنما را تهیه كنید و در جعبه ابزارتان بگذارید. چراغ قوه و مقداری سیم یا چراغ سیار، فندك و تیغ نیز در موارد اضطراری به دردتان می‌خورد.

یك جعبه كمك‌های اولیه و كپسول اطفای حریق همراه داشته باشید.

اتومبیل‌های جدید اكثرا دارای كلید قطع‌كن سوخت داخل محفظه كاپوت جلو هستند كه در مواقع اضطراری رسیدن سوخت به موتور را قطع می‌كند. امكان دارد اتومبیل‌تان در دست‌انداز یا چاله ضربه و تكان شدیدی بخورد و بعد شما هرچه استارت بزنید ماشین روشن نشود. در این صورت در موتور را باز كنید و یكی، دو بار كلید را كه دارای درپوش قرمز یا مشكی است، فشار دهید تا اصطلاحا reset شود.

اگر خودروی شما در رسیدن به سرعت معینی می‌لرزد یا اصطلاحا فرمانش می‌زند، در اولین جایی كه دارای دستگاه بالانس چرخ است، چراغ‌های جلو را بالانس كنید، چون در صورت سهل‌انگاری به جلوبندی اتومبیل صدمه جدی وارد می‌شود. 

بهترین زمان برای تعویض دنده، زمانی هست که موتور به حداکثر گشتاورش میرسه.و هر ماشینی در یك دور موتوری به حداکثر گشتاورش میرسه. در اینجا تعدادی از ماشینها به همراه حداكثر زمان گشتاور نمایش داده می شه

206 تیپ 5 و 6 و 206 SD V9 & V8 & V1 :دور 4000

206 SD V20 و 206 تیپ 2 و 3 : 3400

سوزوکی گراند ویتارا: 4000

مزدا 323 1.6 glx: دور 4000

زانتیا 2000: 2750

تویوتا کرولا 1.8 xli : دور 4700

هیوندای آوانته gx 2000 : دور 2900

پروتون جنتو: 4000

پروتون ایمپین: 4000

مرسدس بنز c200 2008 : دور 2800-5000

تویوتا کمری v6 گراند: 4200

ماکسیما : 3600

مرسدس بنز s350: دور 2400

تویوتا پرادو 4 سیلند 5 درب: 3800

مرسدس e240 2600: دور 4500

کیا ریو: 4500

تندر 90: 3750 

تویوتا کمری glx چهار سیلندر: 4000

هیوندای سوناتا 4 سیلندر: 4250

رنو مگان 2000: 3750

مزدا 3: 4000

فولکس گل : 3000

هیوندای کوپه V6 : دور 4000

پراید ها : 2500 (البته برای 132 زده 2800)

پژو 405 (GLX& SLX & GLI ) و پژوی پارس: دور 3500

سمند LX و معمولی و سورن : 3500 

سمند سریر: 4250

روا: 3000

وانت باردو: 3750




نوع مطلب : متفرقه